28 Haziran 2015 Pazar

Teknoloji Stajı_Rhinoceros-Plugins

Okulumuzun ilk senesinde mimari geometri dersinde öğrendiğimiz Rhinoceros modelleme programının var olan potansiyellerini kullanabilmek için daha derinlemesine öğrenmeye karar verdim.

Temelde programın nurb mantığında çalıştığını anlatıyor ve önce çizgileri sonra da yüzeyleri aynı mantıkta oluşturuyor. Rhinoceros programı diğer modelleme programları ile kıyaslandığı zaman daha pratik, uyumluluğu o kadar iyi olmasa da farklı formatlarda kayıt etme imkanı sayesinde sorun olmuyor.


Model ölçeği olarak ufacık bir mücevherden dev bir şehre kadar modellemek mümkün, çünkü vectorel sistemde çizgi ve yüzeylerin verilerini sadece rakamlardan oluşuyor. Mesela düz bir çizgi çizdiğinizde o çizginin başlangıç ve bitiş noktalarının koordinatlarını ve onun bir çizgi olduğunu ve eğer varsa bu çizginin layer, kalınlık, renk vs. gibi özelliklerini kaydediyor. Bunlar aslında çok az yer tutuyor ve aslında "Processing" gibi yazılıma dayalı programlar Rhinoseros'un temel hali gibi düşünebiliriz.



Rhinoceros'un en iyi olduğu şeylerden biri ise yüzeyleri kontrol etme yöntemleri aslında, komut olarak patch, planar surface, extrude, sweep ve loft gibi komutlar "sketchup" gibi daha temel komutlarla çalışan bir programa göre hem zaman kazandırıyor hem de daha iyi kontrol sağlıyor.



Bu programda çizgi ve yüzeyleri oluşturduktan sonra kontrol etmesi de mümkün, bunun en pratik ve hızlı yolu ise o geometrinin kontrol noktalarını görünür hale getirim onların yeri ile oynamaktır.


Sıra modellediğimiz bir nesne, obje, yapı veya peysajın gerçeğe yakın bir görselini modelden almaya geldi. Render almak için rhinonun kendi renderını kullanabilirsiniz ama performansı o kadar başarılı değil malesef. Sadece bu iş için tasarlanan V-ray programı çok daha detaylı ve daha doğal ve gerçekçi görseller elde etmenizi sağlar.

Bu programı kullanırken öncelikle seçtiğiniz yüzeylere "map" atarak başlarsınız bunlar o yüzeyin dokusunu oluşturur mapler sadece renkten ibaret değildir, özelliklerinin arasında şeffaflık parlaklık dereci gibi kriterler de vardır.

Mapleri atarken ister hazır v-ray material olarak internetten bulabilirsiniz, ister fotoğrafını çektiğiniz bir dokuyu kullanabilirsiniz ve bunu atadığınız yüzeye uyarlar.

Farklı mapleri atadıktan sonra çevre ile ilgili ışık bilgisini girmeniz gerekir ve eğer doğal ışık istiyorsanız güneş ekleyerek buna başlayabilirsiniz. Güneş eklerken ister kayıtlı bir şehir seçersiniz ve eğer yoksa koordinatlarını girerek güneş verilerini çevreye ekleyebilirsiniz. Ayrıca zamanı da siz ayarladığınız için örneğin doğuda olmasını istiyorsanız sabah saatlerini ayarlayabilirsiniz.

Render ayarlarına gelince önce render alınacak kadrajı belirleyip bunun çözünürlüğüne karar vermeniz gerekir, ve programın içinde kayıtlı bazı hazır ayar düzenleri mevcut, örneğin "dışarı-düşük kalite" gibi.

Daha sonra kamera yarlarına gidip fiziksel bir DSLR kamera ayarlar gibi focus, shutter speed ve F ayarlarını yapabilirsiniz hatta diğer bir sürü karışık ayarlardan bunlar en etkilileri aslında.

Son olarak da önce düşük kalitelerde denemeler yapıp sonra yüksek kalite görsel çıkarmak daha avantajlı olur.




Rhinoceros programının en büyük potansiyellerinden biri Grasshopper diye Rhino için geliştirilen bir eklentisi olması. Bu eklenti sayesinde parametrik tasarımlar yapabiliyoruz, yani normalde hesaplaması ardışık ve birbirine bağlı değişkenleri olan geometri dizilerine farklı parametrelerle ve girdilerle bilgisayara hesaplatıp oluşturabiliyoruz.

Eklentinin arayüzü basit gözükse de bitmiş bir projede bir sürü komponent ve aralarındaki bağlantılarla içinden çıkılmaz bir hal de alabilir. Daha önce aldığım seçmeliler ve katıldığım workshoplarla bende ilgi uyandıran hesaplamalı tasarımın temel programı diyebiliriz.

Komponentlerin (komutların) çoğu bir girdi bir de çıktı istiyor, örneğin nokta komponenti sizden noktanın konumlanacağı x, y ve z sayılarını istiyor ve siz bunu bildirdiğinizde o da size görselleştirip noktayı veriyor.

Daha sonra iki nokta oluşturup line 2pt komponentini kullanarak başlangıç ve bitiş noktalarını girdi olarak kullanarak bir çizgi oluşturabilirsiniz. Ve baktığımızda rhinoda bir geometri oluşturmaya gayet benziyor. Ama en büyük farklarından biri mesela "slider" diye bir komponenti kullanarak belli bir rakam aralığından doğru sayıları olmasını istersiniz ve bunu girdi olarak iki noktanın da x girdisine bağlarsanız aynı anda görsel olarak nasıl bir şekil alacağını görerek ve farklı girdileri aynı kontrol etmenizi sağlar.

Ayrıca data tree diye bir mantıkta çalıştığı için mesela bir sürü nokta verisini tek yerde toplayıp bunların hepsini istediğiniz şekilde modifiye edebilirsiniz. Örneğin her noktayı bir sonrakine çizgi olarak bağlayabilir veya rastgele çizgiler bile bağlayabilirsiniz.

Potansiyeli çok yüksek olan bu eklenti hala gelişme aşamasında olmasına rağmen gayet başarılı ve kullanışlı ama en zor kısmı mantığını anlamaktan geçiyor.



Bu programda öğrendiklerimi ofis stajımda kullanma şansını elde ettim ve uyguladığım örneklere oradan bakabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder